محمدرضا جعفری؛ مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۲ درصد از مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شد، گفت: در مجموع هزار و ۱۶۷ مدرسه با پنج هزار و ۶۷۰ کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است.

 به گزارش رسانه سمن ها، محمدرضا جعفری؛ مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور روز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در انتخابات مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی، ضمن ارائه گزارشی از وضع مشارکت خیرین در سال ۱۴۰۲، گفت: تعداد ۳۴۱ مدرسه در قالب هزار و ۵۲۶ کلاس درس با مشارکت ۱۰۰ درصدی خیرین، هزار و ۴۴۲ مدرسه در قالب شش هزار و دو کلاس درس با مشارکت ۵۰ درصدی خیرین و در مجموع هزار و ۱۶۷ مدرسه با پنج‌هزار و ۶۷۰ کلاس درس با مشارکت خیرین ساخته شده است.

 وی افزود: رقم تعهدات خیربن مدرسه‌ساز در سال گذشته از ۴۵ هزار میلیارد ریال به ۱۱۴ هزار میلیارد ریال در کل کشور افزایش یافته است که نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش سه‌برابری در این خصوص هستیم.

جعفری با بیان این‌که امسال تلاش می‌کنیم ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تعهدات خیرین را در کشور داشته باشیم، از برگزاری جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز خبر داد و افزود: این جشنواره‌ها از اردیبهشت‌ماه با هدف تبیین مشکلات فضاهای آموزشی برای مردم و بهره‌مندی از کمک‌های مردمی آغاز می‌شود.

 وی ادامه داد: امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور و استان‌ها، بیش از پیش شاهد رشد چشمگیر مشارکت خیرین در موضوع مدرسه‌سازی بوده و در ارتقای نظام تعلیم و تربیت و تأمین آینده دانش‌آموزان عزیز مؤثر واقع شویم.

 فعالیت ۳۰ مجمع خیرین مدرسه‌ساز در آذربایجان شرقی

فرهاد فرهودی؛ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی نیز از فعالیت ۳۰ مجمع خیرین در استان خبر داد و گفت: خیرین مدرسه‌ساز، کسانی هستند که برج‌های مهربانی و عاطفه را برای آرامش و آسایش دانش‌آموزان این مرز و بوم، بنا می‌نهند.

 فرهودی افزود: مجمع خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۰ تشکیل شده و از آن روز همراه و همدل اداره کل نوسازی مدارس استان در توسعه و احداث فضاهای آموزشی بوده است.

 وی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴ مجمع خیرین را در استان داشته‌ایم که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ مجمع در ۳۰ منطقه افزایش یافته است و باید ۱۰ منطقه باقی مانده استان نیز نسبت به تشکیل مجمع خیرین سریع‌تر اقدام کنند.

 فرهودی، مدرسه‌یاری را رکن اصلی توسعه و نگهداری مدارس دانست و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ براساس آمار ارائه شده از سوی آموزش و پرورش استان، ۳۳۰ میلیارد ریال در حوزه مدرسه‌یاری به مدرسه جذب شده است.

 وی ادامه داد: منطقه سراب در حوزه مدرسه‌یاری و جلب مشارکت‌های مردمی، رتبه اول را در استان داشته است و شهرستان‌های شبستر و هریس نیز به ترتیب دوم و سوم هستند و حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال مشارکت مردمی در استان جذب شده است.

 ورود خیرین به مدرسه‌سازی، یک تحول فرهنگی است

 مسعود سعادتی؛ مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نقش بی‌بدیل خیرین مدرسه‌ساز در ارتقای نظام تعلیم و تربیت استان و کشور گفت: امروزه خیرین مدرسه‌ساز، نقش تاثیرگذاری را در تأمین آینده دانش‌آموزان مملکت اسلامی دارند؛ زیرا کار خیر و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ بخشش و وقف، یک فرهنگ دیرینه در ایران است.

 سعادتی افزود: کار خیر در گذشته به کارهای شخصی و معشیتی افراد محدود شده بود ولی باز شدن پای خیرین در حوزه مدرسه‌سازی، یک تحول فرهنگی بود و تلاش مضاعفی برای پیشرفت فرهنگی قابل توجه برای ارتقاء آینده خانواده‌ها انجام گرفت.

 وی با اشاره به خانواده کریم آذر؛ خَیر مدرسه‌ساز معروف استان، افزود: برادران مردانی آذر، نه در آذربایجان شرقی بلکه فراتر از یک محدوده جغرافیایی عمل کرده‌اند.

 سعادتی با بیان این‌که در سال گذشته، عمده پروژه‌های نیمه‌تمام مدرسه‌سازی استان به بهره‌برداری رسیده است، گفت: حدود ۳۰ درصد از مدارس آذربایجان شرقی نیازمند بازسازی هستند و این موضوع اهمیت بالایی دارد؛ زیرا جمعیت دانش‌آموزی در استان بالا است.

منبع: ایرنا

اشتراک‌ها: