آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران« سینما حقیقت» شنبه ۲ دی‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فیلمسازان و هنرمندان مطرح کشور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش رسانه سمن ها هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران« سینما حقیقت» در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که تعدادی زیادی از برندگان این دوره اعضا و موضوعات تشکل ها و فعالان اجتماعی را روایت می کردند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران که عموماً با نام جشنواره سینما حقیقت شناخته می‌شود، از سال ۱۳۸۶ توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرده‌است و آذر ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود.

در این دوره ۶۱۵ مستند ایرانی با موضوع‌های اجتماعی، محیط زیست، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، زنان، خانواده و … برای حضور در هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» فرم پر کردند.

این جشنواره در ۵ بخش برگزار شد که شامل مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌ جنبی ملی و بین‌الملل و بزرگداشت است.

اما در این دوره از جشنواره سینما حقیقت حضور و اثرگذاری روایت هایی از تشکل های مردمی و اعضای آنها بیشتر به چشم میخورد.

قوی دل؛ روایت یک فعال تشکل ها

نخستین فیلمی که برنده ۴ جایزه در بخش های جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاچیان، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت فیلم شد، فیلم مستند قوی دل بود.
مستند قوی دل که در خصوص زندگی احمد قویدل همراه با واکاوی پرونده قضایی هموفیلی ساخته شده است.

احمد قویدل در این خصوص بیان کرد: بی تردید موفقیت پرونده هموفیلی نتیجه کارگروهی مجموعه بزرگی از بیماران هموفیلی و خانواده های ارجمند آنان بوده است.

وی افزود: گذشته از همکاری و حمایت جامعه هموفیلی که نقش تعیین کننده ای در موفقیت پرونده هموفیلی داشته است، نزدیک به صد نفر نقش موثر در موفقیت این پرونده داشته اند.

مدیرعامل پیشین کانون هموفیلی ایران خاطر نشان کرد: این موفقیت مرهون تلاش های جامعه هموفیلی، خبرنگاران و رسانه های گروهی، وکلای پرونده، اعضای هیات مدیره ادوار مختلف کانون و مدیران دفاتر نمایندگی و دیگر اعضای مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران بوده است.

تکثیر در اسارت؛ موضوعی با دغدغه چندین تشکل

این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی ایمانی شهمیری به بخش اصلی (بلند) هفدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران، سینما حقیقت راه یافت و امشب در مراسمی که در تالار وحدت تهران برگزار شد عنوان بهترین مستند را کسب کرد.
این مستند داستان تکثیر یوزپلنگ آسیایی است که با کاهش جمعیت شان در خطر انقراض قرار گرفتنه و سازمان محیط زیست به تکثیر آن‌ها در محیط اسارت اقدام کرده است.
انجمن های مختلفی در طول سال های گذشته در خصوص موضوع حفظ و تکثیر یوزپلنگ ایرانی تلاش کرده اند.

بحران خاموش؛ یک یادآوری اجتماعی

 مطالعات جمعیت شناختی در خصوص افزایش رشد سالمندی در ایران دورنمای بسیار بحرانی را در ۲۰سال آینده برای کشورمان تصویر می‌کند. غلبه بر این بحران و اتخاذ تدابیر لازم به منظور تبدیل تهدید آن به فرصت، نیازمند عزمی ملی، مذهبی و حاکمیتی است.

فیلم های فوق برخی از مستندهای با موضوع و مرتبط تشکل ها و فعالان این حوزه بود که در بخش فیلم های بلند جشنواره سینما حقیقت به اکران رسید و جوایزی را کسب کرد که در ۴ بخش دیگر جشنواره نیز از این دست روایت ها بسیار بود.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *