دیروز ۲۵/۱۲/۱۴۰۲ طبق برنامه ریزی های انجام شده کارناول شادی نوروزی از میدان هفت تیر به سمت پارک لاله با حضور تقریبا تمامی فعالان هنری مناطق ۲۲ گانه تهران برگزار شد . آنچه در پی خواهید خواند بررسی ابعاد این موضوع در شادی و نشاط اجتماعی و نقش برخی سمن ها از جمله مهرپویش پرواز از منطقه ۱۸ تهران در برگزاری بخشی از این برنامه بود .

از هر منطقه دو کامیونت با تزئیناتی از قبیل گل و بادکنک آرایی و بنرهای نوروزی و هنرمندانی با سبک و شیوه های مختلف خاص نمایشی در آن حضور داشتند . از جمله ماسک های اقوام ، شخصیتهای شاهنامه ، لباسهای محلی و اقوام ، موسیقی های اقوام و البته در کنار آن موسیقی های با سبک و سیاق امروزی .

برنامه طبق روند خود از حدود ساعت ۱۵:۳۰ از میدان هفت تیر آغاز شد و بعد از چند دور کوتاه در کوچه ها اطراف از جمله خیابان مشاهیر به سمت خیابان کریمخان و سپس پارک لاله در بلوار کشاورز حرکت کرد .

نقاط مثبت و منفی این اقدام از دیدگاه نگارنده به شرح زیر است: در برخوردهای اول مردم به تماشای کامیونهایی پرداختند که در آن نمایشگران با سبک ها و شیوه های مختلف بودند و واکنشها هم کم کم اضافه شد . ابتدا مردم استقبال چندانی از آن نکردند و فقط نگاهی گذرا داشتند . کم کم و مخصوصا با حضور کودکان و نوجوانان واکنش ها سر و شکل بهتری به خود گرفت و بزرگسالانی که کودک درون فعالتری داشتند به این حرکت واکنش نشان دادند . بسیاری از مردم خود رسانه ای برای انتقال این جریان به فضای مجازی بودند و با گوشی های خود در حال فیلم برداری بودند . کمترین اتفاق خوب این کار زیبا لبخندی بود که بر لبهای مردم بود و حتی از ساختمانهای اطراف مردم به خیابان سرک می کشیدند که چه خبر است و دست تکان می دادند. بسیاری از مردم کارهای لحظه های خود را رها کردند و به تماشای این رویداد نشستند . کاروان با آهستگی از میانه مرکزی شهر عبور کرد و حوالی افطار پارک لاله رسید .

سوالاهای زیادی همچنان باقی ماند از جمله اینکه چرا این اتفاق میمون فقط در مرکزی ترین خیابان کشور باشد و یا اینکه آیا سرو صدای ناشی از موسیقی متناسب با محیطهای عبوری مثل بیمارستان بود ؟

اما آنچه نمود بسیار خوبی داشت تلاش برای افزایش سطح شادی اجتماعی در روزهای سخت و شلوغ پایانی سال بود که جای تقدیر و تشکر را دارد و لزوم اینکه چرا ما در سال بیش از یک مراسم به این شکل نداشته باشیم و آن هم برای مناطق بیشتری و با شکلهای خلاقانه تر و بهتری . کارناوال شادی نه فقط برای لبخند مردمی که به تماشا نشستند که برای جامعه هنری هم لبخند آورد تا بار دیگر  یادآور این باشیم که با هنر و فرهنگ می توانیم حال بهتری به جامعه خود هدیه کنیم . / علی خوش گفتار /

 

اشتراک‌ها: