۱۴ آبان روز ملی فرهنگ عمومی است و انجمن فرهنگی هنری طلیعه آفتاب این روز را گرامی می دارد.

به گزارش رسانه سمن ها، سمیه ولیان مدیر انجمن فرهنگی هنری طلیعه آفتاب ضمن تبریک و بزرگداشت روز ملی فرهنگی، هنری طلیعه آفتاب بیان داشت: در کشور ایران به دلیل اهمیت خاص موضوع فرهنگ عمومی؛ روز ۱۴ آبان به روز ملی فرهنگ عمومی نام گذاری شده است و این امر ضرورت توجه و بررسی بیشتر این مفهوم را بیان می‌کند.
ولیان بیان داشت : فرهنگ عمومی مؤلفه‌هایی از فرهنگ است که تأثیرات آن عام و فراگیر می‌باشد و عامه مردم در کیفیت آن نقش دارند و از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف و عادات و رسوم و زبان ساخته می‌‌‌‏شود و یا تأثیر مشهود می‌پذیرد و عموم جنبه‌‌‌‏ها و عرصه‌‌‌‏ها و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‏دهد و عموم مردم نسبت به آنها حساسیت و شناخت دارند.
وی افزود : فرهنگ بنایی است بین تمامی باورها، واکنشها، ارزشها و مقاصدی که شیوه زندگی هر ملت را مشخص می کند؛ از هر آنچه یک ملت دارد، از آنچه که انجام می دهد و هرآنچه می اندیشد.
دکتر ولیان در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ محصول معنوی مشترک جامعه انسانی است که شامل آداب و رسوم، رفتارها و عقاید می باشد و می تواند علت تمایز یک جامعه با جوامع اطرافش شود، افزود : فرهنگ می تواند از واقعیت اجتماعی همخوانی داشته باشد چون فرهنگ پدیده ای فرافردی است که با از بین رفتن یک تنسان از بین نمی رود بلکه به نسل بعدی منتقل می شود.
بنفشه اسداله زاده، دبیر اجرایی انجمن، ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی و توصیه بر کتابخوانی جهت بالابردن و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه افزود: هنر با تاریخ همراه است و از بدو تولد انسان تا زمان مرگش با اوهمراه بوده است. فرهنگ و هنر از شگفت انگیز ترین جلوه های تمدن انسان است که در اثر احساسات، عواطف، و تخیل انسان به وجود آمده است، تولستوی می گوید: «هنر اگر واقعی باشد، باید همه ی مردم از آن بهره بگیرند». یا به قولی دیگر هنر زیر‌ مجموعه ی فرهنگ است.
الهام برجی مسئول روابط عمومی انجمن، ضمن بزرگداشت روز ملی فرهنگ عمومی و اشاره به اینکه فرهنگ به وسیله آموزش و مطالعه به نسل های بعدی منتقل می گردد، به معرفی چند کتاب در همین خصوص از جمله: در جستجوی فرهنگ و فرزانگی (یادداشتهایی در زمینه توسعه فردی، فرهنگی و دانشگاهی) نوشته روح الله سلیمانی پور و درک فرهنگ های جهانی، پرداخت.

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *