طرح ترویج کتاب خوانی

به گزارش رسانه سمن ها، انجمن دوستداران کودک پویش همواره جهت رسیدن به جامعه ای که در آن کودکان ، زنان و دختران از ارزشهای انسانی شایسته خود بهره مند شوند و به منظور دسترسی کودکان به زندگی خوب ، دور از خشونت و آسیب های اجتماعی و فراهم سازی شرایطی مناسب برای کودکی کردن آنها و همچنین ارتقاء سطح رشد و آموزش برای همه کودکان و زنان تلاش کرده است . بی تردید تحقق این چشم انداز در سایه آموزش ، توان افزایی خانواده و تاکید بر مشارکت محلی روی خواهد داد . ما در انجمن پویش بر این باوریم که با آموزش و حرفه آموزی کودکان و مادران می توان مسیر زندگی آنان را در جهت رشد و بهبودی تغییر داد . لذا این انجمن سه فعالیت عمده را در راستای بازگرداندن حقوق کودکی از دست رفته کودکان منطقه در بیش از یک دهه فعالیت خود ، به جد پیگیر بوده است که تحت عنوان کلی (توانمند سازی خانواده محور کودکان در معرض آسیب ) قرار می گیرند.

یکی از این فعالیتها طرح ترویج کتابخوانی بوده که از سال ۱۳۸۷ به اجرا درآمده است  بی شک یکی از زیر بنایی ترین فعالیت در این طرح ، مشارکت در آموزش و فراهم نمودن فرصت هایی برای تجربه دانش آندوزی ، تقویت نگرش و بینش انسان ها در زندگی است . به قول (ولتر) متفکر بزرگ : هر چه بیشتر کتاب بخوانید بیشتر از زندگی بهره مند می شوید).

در همین راستا انجمن دوستداران کودک پویش پروژه (خشت و خواندن)  را در راستای زیرساخت های آموزشی از طریق ترویج فرهنگ کتابخوانی ، و بهره مند سازی اقشار محروم جامعه از امکانات فرهنگی بیشتر بنیاد نهاده است.

یکی از مهم ترین و عمده ترین فعالیت های انجمن در این سالها طرح ترویج کتاب خوانی بوده است . انجمن دوستداران کودک پویش، از مهرماه سال ۸۷  به طور مستمر به منظور ترویج فرهنگ کتاب خوانی به تجهیز و تاسیس کتابخانه های سیار و ثابت خود پرداخته است و طرح های ترویج خواندن را برای سه گروه از کودکان ، اعم از کودکان محصل در مدارس ، کودکان روستا و کودکان سوادآموز (در محل خانه کودک ) تحت پوشش قرار داده است . علاوه بر این مادران سوادآموز ، مستمرا در برنامه های ترویج شرکت کرده است. در حال حاضر این انجمن دارای سه کتابخانه اعم از یک کتابخانه ثابت و یک کتابخانه سیار در روستای غنی آباد می باشد.

شایان ذکر است که طرح اولیه با نام پروژه خشت و خواندن شروع شد ولی هم اکنون این پروژه با نام طرح ترویج کتابخانی به فعالیت خود ادامه داده است که در حال حاضر کلبه کتاب محمودآباد با دارا بودن حدود  ۱۰۰۰جلد کتاب با کیفیت با موضوع کودک و نوجوان و تعداد ۸۰۰ جلد کتاب در کتابخانه خانه کودک و همچنین کتابهایی در حوزه آموزش و پرورش در حال خدمات رسانی به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است.

محورهای اجرایی طرح

  1. تهیه کتابهای با کیفیت: شناسایی و تهیه کتابهای با کیفیت برای غنی تر نمودن کتابخانه در حوزه ی کتابهای داستانی، علمی و دایره المعارف کودک و نوجوان، علاوه بر کمک به فعالیتهای ترویجی منابع بیشتری را برای پژوهش کتابخانهای کودکان حاضر در خانه کودک فراهم خواهد نمود.
  2. تجهیز امکانات: اضافه شدن قفسه های بیشتر، فضای دلنشینتر و همچنین ثبت کتابهای موجود و همینطور ثبت کتابهای امانت داده شده بصورت منظم از دیگر فعالیتهای کتابخانه هستند.
  3. ۳. دسترس پذیر کردن کتابهای با کیفیت برای خانوادههای بیشتر: در یک سال گذشته تعداد ۱۳۶۳ کتاب ازکلبه کتاب محمودآباد و ۷۰۰۰ کتاب از کتابخانه خانه کودک بصورت هفتگی به امانت رفته است و تعداد ۱۹۰ نفر در کلبه کتاب و بیش از ۲۵۵ نفر در خانه کودک ، کودکان و والدین سوادآموز عضو کتابخانه انجمن هستند.
  4. اجرای طرح با من بخوان : وجه ممیز و هدف نهایی فعالیتهای کتابخانه انجمن پویش، تلاش پیگیرانه برای ترویج خواندن کتاب در میان کودکان و خانواده هاست. در همین راستا از سالیان پیش انجمن پویش با یاری گرفتن از «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان » و همچنین شورای کتاب کودک طرح با من بخوان را در خانه کودک و مدارس ابتدایی در منطقه و پایگاه بسیج اجرا مینماید. در این طرح کودکان و نوجوانان به همراه مربی، کتابخوانی را به همراه فعالیتهای خلاقانه و مرتبط با مهارتهای زندگی تمرین میکنند.
  5. در شرایط کرونا فعالیت در کتابخانه مجازی شروع شد که همچنان این کتابخانه فعال می باشد.
  6. اجرای طرح خواندن با خانواده : این طرح که نیز در سال گذشته با تعداد ۱۷ خانواده با همکاری «موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان » به اجرا درآمده است و با هدف ترویج ، خانواده ها نیز بصورت مستمر در برنامه های ترویج شرکت می کنند .

اهداف ضمنی طرح

  • ارتقا زیرساختهای آموزشی خانه کودک و تقویت بینش کودکان و خانوادههایشان
  • فرهنگسازی و آگاهی بخشی از طریق ترویج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه
  • دسترسی روستاهای حاشیه جنوب شرق تهران محمودآباد و روستاهای اطراف به کتابهای با کیفیت
  • ایجاد فرصت شرکت در برنامه های کتابخوانی برای حاشیه نشینان
  • توانمندسازی کودکان و خانوادههایشان برای مواجهه هرچه بهتر با چالشهای فردی، خانوادگی و اجتماعی
  • توانمندسازی علمی کودکان و خانوادهای تحت پوشش
  • تقویت روحیه و اعتماد به نفس کودکان و چشماندازشان در زندگی فردی و اجتماعی
  • کمک به توسعه عدالت آموزشی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های انسانی در مناطق محروم
  • برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند ، که روح ما را به عالم آگاهی و روشنایی پرواز می دهند.

 

به امید روزهایی بهتر و آموزشی هرچه باکیفیت تر برای همه ی کودکان

دوستان عزیز می توانید برای حمایت از طرح فرهنگی – اجتماعی ترویج کتابخانی در روستاهای مجاور کوره های آجرپزی جنوب شرق تهران به ما پیوندید و وارد وبسایت انجمن شوید . و در همیاری این طرح شرکت کنید.

وبسایت انجمن : pooyeshngo.ir

اشتراک‌ها:
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *